onsdag 29 juli 2015

Konsten att räcka till - även åt sig själv

Kommer bli ett lite annorlunda inlägg idag. Har nämligen funderat en del de senaste dagarna, på det ena och det andra. Just nu sitter jag och klurar på hur man ska räcka till, även åt sig själv. Detta är väl ett lyxigt i-landsproblem, kan många tycka. Men när man känner att man inte räcker till åt allt man vill och borde och man hellre stänger sig inne, känns det inte så lyxigt mera.

Varje sommar och jul samlas alla vänner i hemstaden, vänner som annars bor alla världens ställen. Detta är helt underbart, och jag önskar att man då hade all tid och ork att umgås. Men med jobb, skolarbete som man lovat till sig själv att fixa och ett hem man vill sköta om och en sambo man vill krama, räcker varken tiden eller orken alla gånger.

Att jag samtidigt hatar att säga nej till någon, för jag vill ju faktiskt hinna träffas, jag vill ge min tid till alla, gör att jag ibland, hellre än säger nej, säger att jag får se om jag hinner. Detta är nog faktiskt ännu värre än ett rakt nej, har jag kommit på. Mina vänner tror nog jag är världens drygaste, att jag håller dörrarna öppna ifall nåt roligare skulle dyka upp. Men så är det inte. Nej, jag vill helt enkelt se om jag orkar och hinner.  Jag önskar att jag hade all tid och energi, men ibland kommer svackor när jag bara vill hålla mig hemma och dona med ett och annat som jag annars aldrig hinner. Jg hoppas bara att alla förstår.

Nån som känner igen sig i detta, eller är det bara jag? Hittills idag tror jag att min telefon pipat ca 50ggr. Det är SMS, what's app och messenger. Nu la jag just den på ljudlös med risk för att nåt livsviktigt händer som jag missar. När får våra huvuden nog och säger upp kontraktet, efter att alltid vara uppkopplade och aldrig avkopplade? Hur gör ni för att räcka till, både för dem ni älskar men också för er själva? Kommentera gärna och berätta om ni vill. Annars kan ni också bara koppla av och sitta ner och fundera en stund. Det kommer nämligen jag att göra.

Hoppas alla har en underbar sommar, och kommer ihåg att varva ner! Chilla lite.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Känner absolut igen mig, fastän varken jobb eller skolarbete tar upp min tid just nu. Försök eliminera det som skapar stresskänslan, vad det än må vara. Vill man så hinner man och orkar man inte är det helt okej. Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  3. Ja, så är det. Önskar bara att jag hade ork som en duracellkanin och tid som en gammal moraklocka ;) hoppas du har en skön kväll du också. Kram!

    SvaraRadera